Dersin Adı | Laboratuvar Güvenliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TLT 216 | Güz/Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; laboratuvar çalışmaları sırasında olası fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikelere karşı farkındalık ve korunma yöntemlerinin kazanılmasıdır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, tıbbi laboratuvarda çalışma kuralları, olası fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler ve bu tehlikelerden korunma yöntemlerini kapsamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Tanışma, Dersin Tanıtımı. Tıbbi laboratuvarların sınıflandırılması | Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı 2014, 1-10. |
2 | Tıbbi laboratuvarların fiziki şartları | Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı 2014, 157- 166. |
3 | Tıbbi laboratuvar güvenliği - Genel bakış | Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı 2014, 10-20. |
4 | Tıbbi laboratuvarda risk yönetimi | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 12-21. |
5 | Kişişel koruyucu donanımlar | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 22-31. |
6 | Kimyasal güvenlik | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 32-67. |
7 | Kimyasal güvenlik | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 32-67. |
8 | Ara sınav | |
9 | Biyolojik güvenlik | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 68-83. |
10 | Biyolojik güvenlik | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 68-83. |
11 | Fiziksel güvenlik ve Veri Güvenliği | Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı 2014, 141-157 |
12 | Atık yönetimi – Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 90-109. |
13 | Tıbbi laboratuvar kazalarında ilk yardım-Acil eylem planları | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013, 2-10 |
14 | Tıbbi laboratuvarda uyulması gereken kurallar – Sınıf içi çalıma | Zehra Molu, Genel Kimya Laboratuvarı Deneyleri, Nobel Yayıncılık, 2018,1-13 |
15 | Genel tekrar ve tartışma | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017 (https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/tuketici-guvenligi-halk-sagligi-lab-db/Rehberler/Laboratuvar_Guvenligi_Rehberi.pdf). Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı 2014 (http://hastane.ksu.edu.tr/depo/belgeler/Ulusal%20Mikrobiyoloji%20Standartlar%C4%B1.compressed_1710261701460340.pdf). |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, ISBN: 9789754209822, 2013. Zehra Molu, Genel Kimya Laboratuvarı Deneyleri, Nobel Yayıncılık, ISBN: 978-605-320-889-1, 2018. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 1 | 15 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 6 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 7 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 80 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |||||
12 | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında laboratuvar güvenliği ve korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır | X | ||||
13 | Laboratuvar işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest